fredag 26 juni 2015

Vill du vinna eller inte förlora?

Den investeringsfilosofi jag i största möjliga mån  försöker följa är att minimera riskerna. Med detta menas att jag inte stirrar mig blind på en potentiell uppsida utan också försöker bedöma en möjlig nedsida. Båda dessa delar är svåra att analysera och förvisso handlar mycket om statistisk och siffror, men ej att förglömma är att man också bör se till bolagets affärsidé, verksamhetsområde, affärsmodell, värdering (såväl historiskt som nu och potentiell framtid) samt nutida därjämte framtida position. Att se till den framtida positionen är verkligen svårt, men jag tycker att Gustav lyckas med att förmedla en snarlikt sätt jag tänker utifrån då jag analyserar bolag såväl här som här.

Just värderingen är för en riskminimerare viktig att titta på. Med handen på hjärtat måste jag erkänna att, under en tidigare del i mitt investeringsliv, denna del av analysfasen inte haft en sådan stor plats. Varför? Ja, mest på grund av inkompetens samt något dumt tillika lättjefullt tänkande i stil med att "ett kraftigt kursfall pga. dålig bolagsprestation händer inte mig" eller "det löser sig alltid, det är ju 'bara' pengar". Skrämmande tankar att, nu i efterhand, ta del av.

Vad har då ändrats som fått mig att mer sträva åt ett värdeinvesteringsperspektiv? Jo, jag började läsa bloggar och andra medier om investeringar, varefter jag sållade ut dem jag ansåg vara mest lärorika tillika mest passande för mig. Många av dessa talade om värdeinvestering och ju mer jag läste om detta, desto mer kom jag att fastna för det. De bästa analyserna ur ett värdeinvesteringsperspektiv just nu torde stå att läsa i Värdepappret. Förvisso ej gratis men av de bolag jag investerat i efter att ha läst analyser i denna tidskrift har prenumerationsavgiften betalat av sig flera gånger om.

För en mycket bra redogörelse för vad värdeinvestering är och hur det fungerar rekommenderas Värdebyrån. Kortfattat tillika förenklat, om än ej rättvist, kan värdeinvestering förklaras som att man letar och köper bolag under dess inneboende värde. Ahh, således torde de värsta bolagen vara de bästa investeringarna, tänker du. Nej, så är inte fallet. Är det någonting som gäller i investeringsvärlden är det att generalisering är som att skjuta sig själv i foten och sedan klaga på att man har svårt att gå. Varje bolag är unikt, på ett eller annat sätt. Detta gäller på samtliga variabler när man analyserar.

Alla av oss som investerar gör det för vi ämnar (hoppas) att vinna mer kapital. Detta genom avkastning, utdelning eller via dem båda. Om alla av oss gör detta för att vinna, varför går då vissa in med mentaliteten att "jag ska inte förlora mitt kapital"?

” What you try to do is not to lose money. And to do that you usually want to buy stocks that are having problem”. - Walter Schloss

Detta är för mig en konstig inställning. Låt oss använda metaforer för min tes' skull; Gick Barcelona ut på Olympiastadion vid årets final i Champions Leauge för att inte förlora? Gick Björn Borg ut i Wimbledon för att inte förlora mot McEnroe? Tränade Rocky Balboa sig sönder och samman i syfte att inte förlora mot Ivan Drago? Självklart inte. De gick ut för att vinna och de hade en strategi klar för hur de skulle vinna.

Nu tänker du att vilja vinna och inte vilja förlora är samma sak...hmm, ja - och nej! Att prioritera inställningen att inte förlora framför att vinna är att redan se sig själv som en potentiell förlorare. Jag gick inte till alla mina tentor på universitetet med tanken att jag inte skulle kugga. Jag gick dit med inställningen att jag skulle klara dem! Detta är ren och skär psykologi. För från denna pessimistiska tanke är det inte långt till att viljan att inte förlora övergår till en rädsla att förlora och när du väl är där så...ja, jag tror du förstår.

Men hallå, ibland spelar ju vissa individer/lag på oavgjort, säger du och ler triumferande. Ja, det händer och ibland kan det vara "rätt". Vill man undvika att möta ett speciellt lag i en åttondelsfinal e.d., eller vila spelare i syfte att använda dem i viktigare matcher kan vissa ibland gå in med denna inställning. Dock, sett till helheten - ligan, cupen, tävlingen - är syftet alltid att vinna!

Kan vi applicera detta på investeringar? Ja, det vill jag hävda. Sedan är det en annan fråga om hur man går tillväga för att vinna. Man ska/kan inte gå all in i s.k. förhoppningsbolag såsom Anoto Group, Karo Bio, Starvault m.fl. med ursäkten att man så gärna vill vinna. Om begäret att vinna är så stort rekommenderar jag antingen en tripp till Las Vegas (obs. mitt råd är att du betalar returbiljetten innan du reser...) eller valfri "svart spelklubb" i valfri stad (här har jag, tyvärr, inga rekommendationer). Dock, innan du gör detta; betänk att Aisopos' sköldpadda vann över haren, och inte tvärtom!

Ja, visst vill jag vinna. Jag vill verkligen vinna. Men jag låter det hellre gå till övertid, eller t.o.m. straffar innan vinsten säkras, med vetskapen om att jag kommer vinna samt att jag fram tills dess kommer sova relativt gott. För att lyckas med detta tror jag värdeinvestering är den rätta strategin att applicera. Dock, detta är vad jag anser är bäst för mig. Alla har vi olika premisser, övertygelser, metoder etc. som vi anser passar just oss bäst. Vi är alla olika och således skall var och en använda den strategi som passar just denne (Aktiefokus skriver mycket bra om detta). Dock, jag vill betona att varje investerare bör ha en strategi som går ut på att vinna och inte att inte förlora.

"The will to win, the desire to succeed, the urge to reach your full potential… these are the keys that will unlock the door to personal excellence." - Confucius


Jag har en riktigt trevlig vän tillika arbetskollega på mitt jobb. Han älskar fotboll och brukar ofta spela på matcher, såväl internationella som nationella. Han är riktigt duktig på att analysera och "läsa av" matcher och, enligt det han visat mig (och jag tror på honom, då jag inte ser en anledning varför man skulle ljuga om vinster/förluster. Bättre då att inget säga, eller?), vinner han allt från ett par hundra till ett par tusenlappar i veckan. Tror ni han satsar för att inte förlora?

Avslutningsvis vill jag poängtera att man kan - och ska! - ha en enorm respekt för marknaden och hur den, på mindre än en sekund, kan få ditt kapital att åka berg- och dalbana á la Balder. Dock, man kan både ha denna och en inställning att vinna, och inte att inte förlora. Utöver detta vill jag också ställa en (retorisk) fråga: Om du, trots ovan förda diskussion, ändå anser att främsta målet med dina investeringar är att inte förlora (kapital) - varför spelar du då? Om meningen är att inte förlora, varför då deltaga? Genom att inte deltaga har du ju redan uppnått ditt mål - att inte förlora.


Således, investerar du för att vinna eller för att inte förlora? Jag vet i all fall vad jag vill.




4 kommentarer:

  1. Intressant läsning :-) Jag håller med dig om att det verkligen är viktigt att hålla koll på nedsidan. Det som Schloss säger om att säkerhetsmarginalen finns i branscher med kris är extra intressant. Ett exempel tror jag är att köpa Bonheur nu (eller kanske för 10 procent sedan ;-)). Det blir nog ganska bra på sikt. Ett fint bolag i en bransch i kris där det inte borde kunna bli allt för mycket värre.

    Om nedsidan är skyddad brukar uppsidan ta hand om sig själv, så man kan både vinna och inte förlora på en och samma gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kenny och tack för din kommentar!

      Ja, nedsidan är lika viktig som uppsidan. Annars är det som att spela likt England och Skottland gjorde 1872, där de förstnämnda spelade med ett 1-1-8-system och de sistnämnda med ett 2-2-6-system. Förvisso finns det en stor sanning i devisen "anfall är bästa försvar" men...ja, någon gräns finns det ju alltid =)

      Intressant att du nämner BON. Hade dem på bevakning under oljekrisens första veckor, men fick ofta kalla fötter. Olja är för mig att likställa med lotto. det är för svårt att analysera och jag anser att den marknaden, mer eller mindre, är utlämnad till shejkernas godtycklighet. Med detta inte sagt att oljebarnschen kan vara lönsam - tvärtom. Dock, det krävs ett psyke tillika lugn á la filbunke att investera i denna bransch. Jag har för mig att du köpte lite i Farstad Shipping (?).

      Dina sista ord slå huvudet på den ökända spiken. Kan inte annat än hålla med.

      /Sofokles

      Radera
  2. Farstad shipping ja. Det stämmer bra att jag köpte. Det har varit en horribel positon för min del. Jag har till och med snittat ned mig men ligger ändå ordentligt back, kanske -50 %. De gick med förlust nu i Q1, något som Bonheur inte gjorde. Om ett bolag i en krisbransch inte ens går med förlust är det ganska okej, för det är inte magi bara för att det är olja inblandat. Någon gång kommer priset gå upp och matcha kostnaden för att pumpa upp den lite dyrare oljan, för det finns inga substitut till oljan och den billiga oljan räcker inte för evigt. En vacker dag kommer marknaden att inse det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt i att någon gång hittar marknaden det sanna och underliggande värdet. Är man övertygad om detta, vilket är en av värdeinvesteringens grundpelare, är det lättare att hålla ut och vara trygg.

      Ja, oljan kommer att öka/bli stor igen. Jag tror det redan finns alternativ till bensinslukande fordon men att oljebolagen köpt upp patent samt tystnaden från alla involverade (ja, konspirationstankar). Man kommer pressa ut den sista droppen innan alternativ till bensin/olja ges en ärlig plats på marknaden.

      /Sofokles-

      Radera