fredag 19 juni 2015

Är du beredd att vinna?

När det kommer till börsvärlden och investeringar är jag en gröngöling så grön att Knatte, Fnatte och Tjatte framgår som lika fullfjädrade som...tja, ankor.

Att lära sig, få kunskap och utvecklas är något som ligger i människans natur. Vi är, om än på olika sätt, drivande och strävar alltid från punkt A till punkt B. Kunskap, dvs. lärande, sker ofta generiskt, vilket betyder att det sker över en tidrymd. Ibland går det snabbt men oftast tar det ett tag för hjärnan att verkligen befästa kunskapen för att sedan kunna applicera den i olika sfärer där variabler ändras. För dig som är mer intresserad av hur lärande går till rekommenderar jag b.la. Hur vi lär (Hattie & Yates, 2014) i allmänhet men också att läsa om variationsteorin i synnerhet. Just variationsteorin är särskilt intressant då den knyter an till fenomenologin, vilken går ut på att vi erfar alla ett fenomen utifrån vår egen synvinkel. Denna är grundad på de erfarenheter vi erhållit under hela vår livstid. Således kan en sådan enkel sak som ett norrsken te sig helt annorlunda för en fackman jämfört med en lekman, där den förstnämnda förstår alla variabler/aspekter som ligger bakom detta fantastiska naturunderverk (då han erfarit tillräcklig erfarenheter/kunskap under sitt liv. Detta möjligen genom studier eller genom flitigt läsande av t.ex. Illustrerad Vetenskap e.d.) och den sistnämnda står hänförd (då denne kanske föredragit deckargåtan i Kalle Anka framför den förstnämndas dito). Ett annat exempel är hur den intresserade, kunniga därtill analyserande "fackmannen" inom börsvärlden, jämfört med "lekmannen", förhåller sig till de kurssvängningar vi nu ser på världens börser. Jag tror att många s.k. "småsparare", aka. lekmän, har sålt mycket av sina innehav i rädsla för att ett eve. Grexit kan leda till en "svart måndag".

Jag har inget intresse av att här säga att A eller B kommer ske. Det överlåter jag till experterna (host!) på bs. Det som de verkar eniga om är att det antingen kommer bli ett megaras eller en megauppgång (fantastiskt att det finns en enighet i dessa så motsägelsefulla poler). Det jag däremot kommer argumentera för är att det är nu din investeringsfilosofi, strategi och framför allt din målmedvetenhet testas.

Låt oss börja med att fråga oss själva följande: Varför investerade du i detta/de bolag som nu finns i din portfölj? Är svaret "för alla andra gjorde det" eller för att "någon sa att de är en bra investering" bör nog investeringsgrunderna ifrågasättas. Chansen, om ovan investeringsstrategi(er) gäller, är mycket stor att du säljer på kursfall likt de vi nu ser för att du inte har gjort en egen analys och kommit fram till ett egetfattat beslut. Är svaret istället "Jag gjorde en analys och jag ämnar ligga lång, då jag tror att detta bolag kommer gynna mig på X antal år", ja, då är det bara att se denna nedgång som en möjlighet. Har du ej likvider att använda, låt då bara bli att stirra dig blind på varje bolags dagskurs. Ändra istället grafen till 3-5 årsöversikt och luta dig tillbaka, sätt på lurarna och lyssna Andrea Bocelli.

För att vinna måste man vara beredd att, och ofta också, satsa - no pain no gain. Dock, denna "gain" kommer inte utan uppoffringar - "pain" - och det är nu du, vid dessa börstider, verkligen får lida pina. Pina kan i många fall jämföras med ångest. Jag vill ej gå in på detaljer men just ångest är något jag, i mitt tidigare liv, fått uppleva. Det jag kommit fram till är att klarar du att fokusera på ljuset i tunneln och tro på att du kan ta dig dit kommer du inte bara lyckas. Du kommer också att ha utvecklats, blivit flera erfarenheter rikare och även starkare rent psykiskt. Kort sagt: du kommer vara en vinnare!

Låt oss nu applicera detta till dina investeringar. Okej, H&M, Castellum, Betsson m.fl. har sjunkit. Du ligger minus och funderar på att realisera denna förlust i syfte att undvika en större sådan (vilket kan vara rätt beslut om du verkligen behöver dina pengar inom en snar framtid eller om något negativt kopplat till det bolag du äger har inträffat). Detta kan likställas med en intuition. I vissa fall är dessa korrekta men många gånger är de inte att likställa med noggrant övervägda tillika analyserade beslut. Handen på hjärtat; visst har du i stundens hetta tyckt att den där 01:55-shoten var värd att köpa men sedan på morgonen undrat varför du i hela friden köpte en sexa för 89 kronor 5 minuter innan stängning (lägg därtill att det inte fanns ngt kvart-över-två-ragg vid moskiosken samt att moset var slut, vilket kan likställas med en dubbel förlust). Tänk dig vakna upp en morgon och se H&M över 400 kr med vetskapen att du, i ett känsligt ögonblick, i vilket du lät dina känslor styra före ditt rationella tänkande, sålde på 324 kr.

Livet går upp och ned. Vissa dagar mår du bra, andra sämre. Vissa dagar regnar det, andra skiner solen. Vissa perioder går börsen upp, andra ned. Dock, ämnar du att ligga lång med en investeringshorisont på +5 år är denna tid som en piss i Mississippi. Fokusera på målet istället för nuet. Se inte denna tid som en motgång eller ett hinder; se den istället som en möjlighet. En möjlighet att köpa mer av det du vill ha - men, med skillnaden att det nu är rea. Kanske denna rea kommer bli dubblerad på bara ett par veckor. Låt så vara, men du har ändå handlat på en rea och om 1-3 år kommer den rea kunna jämföras med "gratis".

För att inte sväva iväg vill jag nu återgå till detta inläggs kärna: att se vad faktorerna bakom investeringen tillika vad målet är. Tror ni att Gunde Svan, Maradona, Thorpe, Gretzky m.fl. blev de stjärnor de är idag bara genom att uppleva "gain"? Hehe, tänk om! Jag tror de fick sin beskärda del av "pain". Kort sagt; låt denna "pain" komma. Omfamna den. Bjud den på en kopp kaffe. Låt hen stanna så länge den önskar med förvissningen om att den kommer att gå och du kommer stanna kvar. Hen kommer förlora - du kommer vinna.

Genom att vara målstyrd kommer du att agera bättre och fatta mer realistiska beslut. Förvisso krävs uppoffringar för detta, men tror du (!) på dig själv och de analyser du gjort, är frågan, i nuvarande nedgångsklimat, att sälja eller inte, en icke-fråga! Det är när människan sätts på prov som den verklige mannen bakom ansiktet kommer fram. Det är då som "walk the talk" gäller och frågan är nu: Kommer du sälja och gräma dig över den lilla förlusten, eller kommer du att behålla, låta bli att titta på de röda siffrorna och istället tänka att om 1-3 år kommer det röda vara blått och troligtvis rätt så tydligt också. Mjölksyra går över och det krävs mer av denna för att påverka dig vid nästa tillfälle och ytterligare mer vid det efterföljande dito etc.

Hjärnan är ett fantastiskt verktyg. Det finns ingen så komplex tillika smart  del av den mänskliga kroppen. Istället för att lyssna på dina känslor därtill system 1 (läs tidigare inlägg) skall du lyssna till det nästföljande i ordningen - system 2.

Vill du vinna? Då skall du inte bara fråga dig vad du är beredd att förlora (vilket många "coacher" hävdar). Fråga dig istället: "Vad är jag beredd att utsätta mig för?" (med förvissningen om att, vad detta nu än är, kommer stärkas och bli en styrka istället för en svaghet). Anser du att svaret är värt vinsten så...tja - Andrea Bocelli!

Jag kan bara utgå från mig själv. Jag har varit nere på botten. Och då är detta ingen hyperbol. Jag har sniffat på gräsrötterna och ibland önskat vad skönt det vore att bara låta sig hamna under dessa. Att släppa allt. Att sälja... Följde jag dessa intuitioner? Ligger jag idag under gräsrötterna? Nej! Jag befinner mig över dem och jag kan bara säga att de är mycket trevligare att ha dem under än över  fötterna nu när sommaren nalkas. Kanske kommer denna sommar vara lite regnig och mild. Låt så vara. Dock, är då inte sannolikheten att nästkommande sommar är varmare!? Och om inte den, så nästa!?

Vill du vara en vinnare?





7 kommentarer:

  1. Jag vill vinna, i tider som dessa testas viljan och förmågan att följa utstakad stategi, jag har blivt bättre på det sen jag började formulera mål och följa dessa, också att skriva om dessa har hjälpt mig att inse att det är viktigt att ha en överhuvudtaget. Trevlig midsommar på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar

      Roligt att höra att du vill vinna - vad annars hade jag väntat mig ;) ?

      Jag tror verkligen på det du skriver att man blir mer målmedveten och duktigare på att följa dessa när man har det skrivet (och inte enbart i huvudet). Jag anser mig själv ha blivit något bättre på att fokusera på målen och inte nuet, men upplever det fortfarande som svårt vid vissa (röda) situationer.

      För att råda bot på detta har jag skrivit en anteckning, vilken jag gjort till rutin att läsa inför varje köp/sälj. På denna står mina mål samt andra affirmationer som passar just mig. Jag upplever att denna metod verkligen har hjälpt mig!

      Jag tackar för din midsommarhälsning och skickar en likadan åter:)

      /Sofokles-

      Radera
  2. Tack, en morgon boost var precis vad jag behövde, bra inlägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar

      Haha, ja en boost behöver vi nog alla mer än vi tror!

      Tack för din uppskattning!

      /Sofokles-

      Radera
  3. Väldigt bra inlägg!!
    Självklart vill alla vinna och så även jag :D

    Problemet jag tampas med just nu är precis det problem du skriver om : Att följa min egna strategi.
    Det är otroligt lätt att luta sig mot köpknappen uppgångsdagar och säljknappen när det ser rött ut.

    Hur gör du själv just nu?

    Vad har du för strategi?

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar!

      Kul att höra att även du, likt oss andra, vill vinna.
      Det problem du beskriver tror jag gäller en majoritet av alla oss investerare. Att gå till höger när någon säger vänster är svårt. Dock, ju mer du försöker övertala dig om att höger är den "rätta" vägen, kommer du också att gå dit. Det är inte lätt och det är verkligen "learning by doing".

      Jag har formulerat en anteckning jag läser inför varje sälj/köp. På denna står det viktiga lärdomar, mål, tankar, värderingar mm. jag har/haft av tidigare investeringar tillika mitt STORA MÅL. Detta blir som ett sorts "mantra" och har lett till att jag är mer lugn med de (röda) innehav jag har nu.

      Min strategi håller på att ändras att mer och mer gå till värdeinvestering samt att även ha ett par "stabila" utdelningsbolag (som jag köpte på nuvarande dipp).

      Jag kommer publicera ett nytt inlägg senare i veckan om samma tema som detta inlägg, i vilket jag också går in på min strategi och hur den kommit att ändras.

      Tack för dina vänliga ord och även jag önskar dig all lycka och ett gott leverne!

      /Sofokles-

      Radera
  4. Haha ja!
    Det klassiska flockbeteendet :D

    Bra idé med anteckningen.
    Ska faktiskt sno den idén och göra en liten checklista inför varje köp och sälj.

    Ser fram emot ditt nästa inlägg!

    Kul att du har amhult i portföljen. Är uppvuxen i Torslanda och det växer så det knakar där ute :D (avskyr köerna när jag ska hälsa på föräldrarna dock). Jag lyckas alltid tajma min körning till volvos skiftesbyte.

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera