lördag 7 mars 2015

Always look on the bright side of life...always!

Vad ska man säga...jag saknar fortfarande ord på hur jag känner inför Vardia och deras rapport som kom i måndags. Det mesta som kan sägas har redan sagts, såväl här som där.

För mig är förtroendet vad gäller styrelsen förbrukat och det ska mycket till innan jag sneglar på aktien igen. Jag har svårt att förstå hur en ledning och styrelse, med så erfarna medlemmar kan missa denna redovisningsprincip.

Jag valde att sälja mina aktier i måndags och det blev en kännbar förlust på över 2,5 månadslöner (netto). En mycket kostsam utgång som drar ned årsutvecklingen i min väska med en betydlig procentsats. Dock, som vi nog alla blivit uppväxta med måste man acceptera att "ger man sig in i leken får man leken tåla". Alla som investerar vet reglerna och det finns ingen knapp som heter "ångra". Ej heller är investeringar likt ett dataspel, där man kan spara och sedan ladda om man inte är nöjd med utvecklingen.
Samma dag som jag sålde lade jag upp denna video på twitter. Även om vissa som förlorade extremt mycket mer kanske tog illa vid sig anser jag att dess budskap är viktigt i tider då man upplever en stor  motgång.

Motgången grämer mig, javisst. Dock, det är bara att bita ihop och komma igen. Jag tänker inte lämna börsvärden som en förlorare. För att kunna resa sig måste man falla och förhoppningsvis var detta mitt största fall.

Det är tråkigt att se alla kommentarer som förekommit på såväl börsssnack som hos Ägamintid och Aktiefokus, där alla som gillat och talat väl om bolaget blivit hånade som om de vore inkompetenta investerare/analytiker. Det är alltid lätt att vara efterklok och om man ej sitter inne i en aktie är det nog lätt för de som saknar vett och etikett att få uttrycka sin skadeglädje på andras olycka. Jag hopppas att alla som fått utstå hån, förolämpningar mm. klarat av att se bortom dessa och ignorera dem. Det som hände i Vardia är (näst intill) helt omöjligt för en lekman tillika fackman att förutspå.

Till Ägamintid och Aktiekenny, som varit ledande om skriverier om Vardia, vill jag säga följande: Ni gjorde extrema undersökningar och analyser. Ni lade ned extremt mycket tid och energi på bolaget. Att det blev såhär är något jag sörjer. Alla som investerar gör det på eget bevåg och jag valde att investera utifrån min analys (vilken till stor, om än ej all, del grundade sig på era dito), känsla och bedömning. Jag hoppas inte att det finns folk som nu anklagar er att ha "rekommenderat" dem att investera e.d. För mig har ni, flera gånger om, bevisat era kunskaper och jag kommer fortsätta följa er likt en blodigel.

För pengarna jag fick över från Vardia har jag ökat i SHB, tele2 samt i NCC. Jag har också försökt komma in i Zalaris men min order har aldrig gått igenom. Jag har nämt Zalaris flera gånger om på bloggen men aldrig skrivit utförligt om bolaget. Just därför känns det paradoxalt då jag ej är ägare nu när bland annat börspodden rekommenderat den. För de som vill läsa mer om just Zalaris finner ni en bra analys hos snåljåpen.

Intressant om tele2 är deras utlovade tillväxt tillika kommunicerade ökning av utdelning kommande år (borträknat den utlovade extrautdelningen på ca 10 kr detta år). Mer att läsa finns hos Petrusko.

Två andra företag jag tittar lite extra på nu är KIM samt Bank of Nova Scotia, varav det sista Långsiktig investering skriver om. Jag har ännu ej läst tillräckligt för att bilda mig en uppfattning därtill ett beslut. Jag kan bara säga att de håller på att analyseras.

Sist men inte minst; Protector. Kul men varför denna extrema rusning? Någon som vet?


"Cheer up brian you know what they say..."


4 kommentarer:

  1. I all välmening så blandar du in känslor i affärerna, man bör inte göra det överhuvudtaget. Ett tips är att läsa boken "Investera som mästarna" av Jonas Bernhardsson.

    Vardia är ett förlustbolag, så fort man sätter pengar i något som inte kan finansiera sig självt med kassaflöde så ökar man risken monumentalt, speciellt för nyemission (utspädning) eftersom dom måste ha mer pengar för att kunna fortsätta. Var du inte medveten om det och hur stor del av portföljen hade du i förlustbolag? Vad var det som gick fel egentligen och orsakade din stora förlust? Var det otur eller att du tog för mycket risk?

    Kan bara tipsa om att läsa fler böcker, det finns ingen bättre investering än kunskap. Det vanligaste förekommande rådet bland dom hundra framgångsrika investerarna var riskhantering, att sprida och minska riskerna. Jag önskar dig all framgång och du kommer igen snart. Dom bästa investerarna är dom som har gjort dom flesta misstagen och lärt sig av dem säger dom.

    Vänliga hälsningar

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för ditt inlägg.

    Jag var fullt medveten om riskerna, vilket nog alla "stora" bloggare var (som förlorade betydligt större summor än jag). Dock, i detta fall med en ny redovisningsprincip, som slog marknaden fatalt, blev det verkligen en "ojojoj".

    Jag låter inte mina känslor påverka mina investeringar. I sådana fall skulle jag enbart köra preferensaktier, fonder e.d. Dock vill jag tacka för ditt tips på litteratur.

    Vad gäller Vardia var det 11 % av min väska, vilket var en processats jag var helt bekväm med.

    Kommer jag satsa lika mycket på ett eve. nytt framtida förhoppningsbolag? Ja, om jag finner ett där jag analyserar och anser att X vinst finns att hämta under Y tid. Ändock tar jag med mig lärdomen att sprida ut inköpen under en längre tid än vad jag gjorde i just Vardia.

    Vad orsakade då min förlust? Otur? Finns det i börsvärlden? Var det "otur" att redovisningensprincipen helt plötsligt var tvungen att ändras? Jag låter den frågan vara obesvarad. Jag har ingen annan än mig själv att anklaga och kommer således inte göra annat.

    Tusen tack att du tog dig tid att titta in och kommentera.
    Välkommen tillbaka:)

    /Sofokles-

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra! Och att det inte var mer än 11%, där någonstans går min gräns med.

    SvaraRadera